رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل از آغاز عملیات بازسازی آب انبار تاریخی سفید شهر واقع در بخش مرکزی این شهرستان خبر داد.


مجید نوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: بازسازی این آب انبار تاریخی با اعتبار ۱۷۸ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی آغاز شده و پیش بینی می شود تا یک ماه ادامه داشته باشد.


وی افزود: عملیات بازسازی این آب انبار تاریخی شامل آواربرداری و خاکبرداری سقف راه پله و خالی کردن بندهای آن، سروده گچی دیواره راه پله و زیر سقف قوسی راه پله و بندکشی و اصلاح مجدد آنها، مرمت بخشی از سقف قوسی شکل که دچار فرسودگی شدید است، اجرای قید بندی سقف راه پله، اجرای زیر بندی و استحکام بخشی رجزها در نقاط فرسوده ، اندود گچ و خاک و اندود سفید کاری دیوار داخلی اتاق روی راه پله آب انبار خواهد بود.


وی بیان کرد: آب انبار تاریخی سفید شهر مربوط به دوره صفویه و با قدمت ۴۰۰ ساله در سال ۱۳۹۳ با شماره ثبت ۳۱۲۰۱ در فهرست اثرهای تاریخی ملی کشور به ثبت رسید.


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل همچنین از خطر نابودی تنها قنات تاریخی شهرستان آران و بیدگل واقع در روستای محمد آباد کویرات خبر داد و گفت: این قنات تاریخی به علت استفاده نادرست و تعرض به حریم آن در معرض تخریب و نابودی قرار گرفته است.


وی از آغاز اقدامات اولیه جهت ثبت ملی این قنات تاریخی خبر داد و گفت: در صدد هستیم تا هر چه سریعتر این اثر تاریخی را ثبت ملی کنیم و بعد از تعیین حریم آن را از خطر نابودی نجات دهیم.


وی پیش تر از اختصاص 6 میلیارد ریال اعتبار استانی جهت بازسازی 25 اثر تاریخی شهرستان آران و بیدگل خبر داده بود.


به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل 500 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی شناسایی شده در این شهرستان وجود دارد که 132 مورد در فهرست اثرهای ملی ثبت شدند.