به گزارش آران و بیدگل نیوز و به نقل از ستاد برگزاری نماز جمعه در آران و بیدگل (محراب عشق) توسعه برخی صنایع از جمله بخش ذوب فولاد کویر که در‌ حال تاسیس است، مصرف آ‌ب آن و تولید برخی آلاینده‌‌ ها و پساب‌ هایی که از آن ناشی می‌شود نگرانی‌هایی را برای دوستداران و فعالان زیست محیطی و حتی شهروندان آران و بیدگل به وجود آورده است.


این شهرستان در شمالی ترین نقطه ی استان اصفهان در حاشیه جنوبی دریاچه نمک آران و بیدگل  در منطقه دشت کویر واقع شده است. مهم ترین پدیده جغرافیایی شهرستان آران و بیدگل، دریاچه نمک است که بین این شهرستان با استان های سمنان و قم واقع شده است. پناهگاه حیات وحش یخاب مهم‌ترین منطقه زیست محیطی این شهرستان  است و وجود کویر زیبای مرنجاب، تپه های ماسه ای، مناطق کشت هندوانه دیمی در منطقه چهار طاقی و سمبک (سنبک) از جا‌ذبه های طبیعی و گردشگری آران و بیدگل است.


 از نکات درخور توجه در شهرستان آران و بیدگل وجود نزدیک به ۱۲۰ هزار هکتار جنگل های دست کاشت از نوع تاغ و گز است که برای جلوگیری از گسترش کویر، حفظ منابع طبیعی و تثبیت شن های روان طی چند دهه گذشته در این منطقه کاشته شده است وحتی به منزله یک پایلوت در مطالعات و آموزش مسائل بیابان زدایی مورد توجه کشور‌های نواحی بیابانی، سازمان های جهانی و مرتبط با منابع طبیعی و زیست محیطی قرار گرفته است. 


سلطان محمدی،مسئول روابط عمومی انجمن حافظان محیط زیست و گردشگری شهرستان آران و بیدگل در گفت وگو با اصفهان زیبا می گوید: حفاظت از منابع طبیعی در راستای اجرای قانون اساسی، معرفی و راهنمایی گردشگری و اکوتوریسم در منطقه با رعایت حفظ منابع طبیعی و مسائل زیست محیطی و گردشگری و احساس مسئولیت به عنوان یک فرد فرهنگی در جهت حفاظت از منابع طبیعی و سعی در توسعه گردشگری جهت ایجاد اشتغال مولد در شهرستان با توجه به توان ها و پتانسیل های موجود در سطح شهرستان همواره مورد توجه انجمن حافظان محیط زیست و گردشگری شهرستان بوده است.


محمدی به مهم ترین مشکلات و چالش های زیست محیطی که شهرستان را تحت تاثیر خود قرار داده است، اشاره و عنوان می کند: توسعه برخی صنایع از جمله بخش ذوب فولاد کویر که در‌حال تاسیس است، مصرف آ‌ب آن و تولید برخی آلاینده‌‌ ها و پساب‌ هایی که از آن ناشی می‌شود نگرانی‌هایی را برای دوستداران و فعالان زیست محیطی و حتی شهروندان به وجود آورده است. 


به گفته محمدی مدیران این صنعت استفاده از پساب تصفیه‌خانه کاشان را در جهت رفع مشکلات آب آن و همچنین استفاده از تکنولوژی های زیست محیطی جدید را در این خصوص برای رفع نگرانی‌ها مطرح می‌کنند؛ اما باید اقدام اساسی انجام داد. زباله و مشکلات آن مورد دیگری است که این فعال محیط زیست آران وبیدگل به آن اشاره می کند. روزانه بیش از ۲۵۰ تن از زباله های شهرستان های کاشان و آران و بیدگل وارد این منطقه می‌‌شود.‌ (ناگفته نماند از این مقدار ۲۰۰ تن متعلق به شهرستان کاشان و مابقی متعلق به شهرستان آران و بیدگل است.)


محل دفن این زباله ها در بخش کویرات ابوزید آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل است که مساحتی نزدیک به ۱۵۰ هکتار  را در برگرفته است. این محل در پنج کیلومتری اراضی کشاورزی و هشت کیلومتری واحد های مسکونی بخش کویر است. 

اشباع محل دفن زباله‌ها، دفن غیراصولی و بیش از حد مجاز، تهدید سفره های آب زیرزمینی این دو شهرستان، آلودگی خاک و حتی به خطر انداختن برخی گونه های جانوری از جمله مشکلات اساسی در محل دفن این زباله ها به شمار می رود. 


محمدی همچنین مشکل مهم ریزگردها را یادآور می شود و می گوید: واقع شدن دریاچه نمک در شمال شهرستان با کاهش زیاد ورود حقابه آن در قسمت بالادست طی چندین سال گذشته  و همچنین خشکسالی های دو دهه اخیر می‌تواند باعث تشکیل ریزگردهای نمکی شده و مناطق مرکزی ایران (حتی استان‌های تهران، قم و مرکزی) را مورد تهدید قرار دهد. همچنین خشک شدن برخی گونه های دست کاشت منطقه به علت خشکسالی‌های ذکر شده در تشکیل ریزگرد های ماسه ای نقش مهمی داشته به طوری که به قول مدیران محیط زیستی امروزه دو کانون ریزگرد اصفهان را تهدید می کند؛ اول بیابان های آران و بیدگل و دوم باتلاق گاوخونی استان اصفهان.


تخریب جنگل های دست کاشت مورد دیگری است که محمدی از آن غافل نمی شود و در این زمینه می گوید: از طریق برخی فعالیت های نامناسب از جمله ورود فعالیت های آفرود سواری توسط برخی گروه های به ظاهر گردشگر در مناطق دارای پوشش گیاهی و مضاف بر‌ آن گسترش فعالیت‌های غیر‌ قانونی از جمله قاچاق چوب می تواند آسیب های جبران ناپذیری را بر این پوشش های گیاهی وارد کرده و زمینه حرکت تپه های ماسه‌ای و در نهایت فرسایش بادی و ایجاد ریزگرد‌‌ های محلی را به دنبال داشته باشد. 


او همچنین مصرف زیاد آب در بخش کشاورزی سنتی را یادآور شده و بیان می کند: استفاده برخی محصولات کم بازده کشاورزی از سفره‌ های آب زیرزمینی با وجود خشکسالی های دو دهه گذشته می‌تواند به پایین رفتن سریع آب های زیرزمینی کمک کند و منجر به فرونشست زمین در بسیاری از مناطق شود که خود موجب خسارات مادی و طبیعی فراوانی برای فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، راه و ارتباطات و … خواهد شد. 


محمدی با بیان اینکه امروزه پساب‌های خانگی و شهری یکی از منابع با ارزش است که می‌توان با تصفیه آن بسیاری از مشکلات صنعتی و توسعه فضاهای سبز را از این طریق جبران کرد نبود این سیستم در آران و بیدگل را یادآور می شود که باعث ورود فاضلاب شهری به  چاه های جذبی  شده  و آلودگی خاک و حتی آب های زیرزمینی را سبب شده است. فعالیت برخی کوره‌های آجر پذیری به شکل سنتی  معضل زیست محیطی دیگری به شمار می رود که این فعال محیط زیست در خاتمه به آن اشاره کرد.