رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل اعلام کرد: یک قلاده از گونه کمیاب و ارزشمند شاه روباه برای اولین بار در جریان گشت و کنترل شبانه محیط بانان شهرستان آران و بیدگل در منطقه یخاب مشاهده شد.


به گزارش آران و بیدگل نیوز و به نقل از ای بی نیوز الهیار دولتخواه، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست آران و بیدگل اظهار داشت: محیط بانان، مدیر انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد و تعدادی پژوهشگر محیط زیست در حال گشت و کنترل منطقه موفق شدند یک شاه روباه را مشاهده و تصویر برداری نمایند که البته این حیوان کمیاب پس از عکاسی از محل گریخت.


وی اضافه کرد: شاه روباه گونه ای ارزشمند و کمیاب از خانواده سگ سانان است که در سال‌های گذشته جمعیت آنها به دلایل مختلفی به شدت کم شده است و گزارش های اندکی از این گونه در ایران برای علاقه مندان وجود دارد. 


رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و‌بیدگل ادامه داد: شاه روباه یا روباه افغانی یکی از زیباترین و کوچکترین روباه های کشورمان میباشد که در کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های در معرض خطر قرار دارد و در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) نیز طبقه بندی شده که باید توجه بیشتری به حفظ و بقای آن داشته باشیم. 


دولتخواه توجه مسئولان به پناهگاه حیات وحش یخاب شهرستان آران و بیدگل را نیز خواستار شد.


به گفته دولتخواه یخاب با برخورداری از گوناگونی زیستی و وجود گونه های ارزشمندی مانند پلنگ، یوزپلنگ، کاراکال، جبیر، شاه روباه و چند گونه ارزشمند دیگر با وسعت 271 هزار هکتار از سال 1392 منطقه شکار ممنوع اعلام شد و سال 1396 نیز به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.