رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۴ تن چوب قاچاق تاغ از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است.


به گزارش آران و بیدگل نیوز و به نقل از ای بی نیوز 'رضا شفیعی' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ۱۳ نفر از قاچاقچیان چوب به همراه محموله های قاچاق چوب تاغ در ۸ عملیات جداگانه در این مدت توسط یگان حفاظت منابع طبیعی و نیروی انتظامی شهرستان آران و بیدگل دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.


وی با بیان اینکه ۱۱ متخلف هم در حین قطع درختان تاغ از ابتدای سال جاری تا کنون دستگیر شدند افزود: حدود ۵۶۰ درخت تاغ توسط این متخلفین قطع شده بود که پرونده آنها در حال رسیدگی قضایی است.


وی تصریح کرد: تصویب و اجرای قانون افزایش جریمه قطع هر اصله درخت از 2 میلیون به 30 میلیون ریال، افزایش گشت های منابع طبیعی و متلاشی شدن چند گروه سابقه دار قاچاقچی در سال جاری موجب کاهش چشمگیر قاچاق چوب در شهرستان آران و بیدگل شده است.


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل با بیان اینکه هزینه های قطع درختان با اقدام های صورت گرفته برای قاچاقچیان چوب افزایش یافته گفت: سودجویان به دلیل دوام آتش و گران بودن زغال چوب تاغ نسبت به قطع درختان اقدام می کنند و این امر عامل تخریب جنگل های دست کاشت شهرستان آران و بیدگل است.


شفیعی با اشاره به اقلیم کویری آران و بیدگل، بر اهمیت نگهداری از جنگل های دست کاشت بیابانی برای جلوگیری از هجوم شن های روان تاکید کرد و گفت: فعالیت های سودجویان و قطع درختان در سال های گذشته موجب از بین رفتن بخشی از تاغزارهای این شهرستان شده است.


وی پیش تر از کشف و ضبط 10 تن تاغ و دستگیری 20 نفر از قاچاقچیان به همراه محموله های چوب در 15 عملیات جداگانه در سال گذشته خبر داده بود.


 شهرستان آران و بیدگل با گستره 610 هزار هکتار دارای 102 هزار هکتار کانون بحران و یکی از مناطق در معرض خطر فرسایش بادی و توفان های ماسه ای کشور محسوب می شود.