سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل گفت: در حال حاضر بیش از ۶ هزار نفر در آران و بیدگل مبتلا به دیابت هستند که تا کنون برای ۳۹۰۰ نفر آنان بعد از شناسایی پرونده تشکیل شده است.


به گزارش آران و بیدگل نیوز دکتر مسعود دهقانی شامگاه شنبه در همایش دیابت سطح ۱ آران و بیدگل در سالن اجتماعات سفره خانه کوروش این شهر اظهار داشت: آمار دقیقی از مبتلایان به دیابت در سطح کشور و این شهرستان وجود ندارد و علت آن عدم آگاهی تعداد زیادی از مبتلایان از ابتلا به این بیماری است که در این شهرستان با انجام غربالگری ۷۰ درصدی مردم توانستیم ۳۹۰۰ نفر را شناسایی و پرونده تشکیل دهیم.


وی افزود: با توجه به این آمار پیش بینی کردیم که آمار مبتلایان به دیابت در این شهرستان حدود ۶ هزار نفر باشند که غربالگری و به دنبال آن شناسایی و تشکیل پرونده این بیماران در این شهرستان در جریان است.


وی بیان کرد:از آغاز طرح تحول سلامت تا کنون با اجرای غربالگری کودکان توانستیم ۴۰ نفر دیابتی نوع ۱ شناسایی کرده و پرونده تشکیل دهیم که همه موارد هم ژنتیکی بوده است.


دکتر دهقانی با بیان اینکه حدود ۸.۵ درصد مردم آران و بیدگل مبتلا به دیابت هستند افزود: طرح غربالگری بیماری دیابت در ۸ مرکز بهداشتی و درمانی این شهرستان در جریان است که پیش بینی می شود ۲ هزار بیمار دیابتی دیگر شناسایی شود.


وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۵ میلیون نفر در دنیا بر اثر ابتلا به این بیماری فوت می کنند گفت : حدود ۱۰ درصد از مرگ و میر ها در این شهرستان بر اثر ابتلا به بیماری دیابت است.


 دکتر دهقانی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به دیابت در آران و بیدگل نگران کننده است افزود: تغییر سبک زندگی، استرس، کم تحرکی و استفاده بیش از حد از مواد شیرینی در سبد غذایی خانواده از علل اصلی ابتلا به این بیماری خاموش در آران و بیدگل است.


به گزارش ای بی نیوز، همایش دیابت نوع ۱ شامگاه شنبه با حضور ۴۰ نفر از مبتلایان این بیماری همراه با خانواده آنها و حضور رئیس انجمن علمی دیابت ایران برگزار شد.