سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان آران و بیدگل به ابتلای بسیاری از نوجوانان و جوانان این شهرستان به کمبود ویتامین دی اشاره کرد و از اجرای طرح توزیع مکمل آهن و ویتامین دی خبر داد.


به گزارش آران و بیدگل نیوز و به نقل از ای بی نیوز دکتر مسعود دهقانی اظهار داشت: پس از اجرای طرح تحول سلامت تقریبا 29 هزار کپسول مکمل ویتامین دی بین نوجوانان و جوانان شهرستان آران و بیدگل توزیع شد.


دهقانی به اهمیت مصرف این مکمل ها از سوی نوجوانان و جوانان به علت قرار گرفتن در سن رشد و بلوغ جسمانی اشاره کرد و گفت: پیش از اجرای این طرح 54 هزار عدد قرص آهن بین دانش آموزان توزیع شده بود که با اجرای طرح تحول این عدد به 63 هزار رسید.


وی افزود: کمبود ویتامین دی بین رده های سنی مختلف در کشور وجود دارد که کمبود این ویتامین موجب نرمی و پوکی استخوان، افسردگی و افزایش احتمال ابتلا به سرطان می شود.


دهقانی همچنین یکی دیگر از راه های پیشگیری از کمبود آهن و ویتامین دی را استفاده از منابع خوراکی عنوان کرد و مرغ، گوشت قرمز، ماهی، حبوبات، جگر و سبزی های سبز برگ را از این خوراکی ها برشمرد.


او در این مورد تاکید کرد: مهمترین منبع ویتامین دی نور خورشید است و سپس مواد غذایی مانند ماهی، شیر، زرده تخم مرغ و کره طبیعی نیز میتواند بسیار مفید باشد.


دهقانی گفت: شهرستان آران و بیدگل بیش از 103 هزار نفر جمعیت دارد که نزدیک به 39 هزار نفر آنها از نوجوانان و جوانان میباشند.