سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل از سنجش احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی در بین 24 هزار نفر از آغاز طرح تحول سلامت در این شهرستان خبر داد.


به گزارش ای بی نیوز دکتر مسعود دهقانی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: نسبت به اندازه گیری فشار، چربی و قند خون این افراد میانسال به بالا اقدام شد و در نهایت چهار هزار و 700 نفر دارای فشار خون، 2 هزار و 241 نفر مبتلا به چربی بالا و سه هزار و 951 نفر مبتلا به بیماری قند شناسایی شدند.


وی افزود: پیش از آغاز طرح تحول سلامت آماری از ابتلای کودکان آران و بیدگلی به دیابت نوع اول وجود نداشت که پس از بررسی های لازم نزدیک به 40 پرونده در این زمینه تشکیل شد که همه موارد ژنتیکی بودند.


سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل با اشاره به غربالگری چهار هزار نفر از افراد 50 تا 70 سال در برابر سرطان روده اضافه کرد: 228 نفر از این افراد دارای خون مخفی در مدفوع بودند که با توجه به احتمال ابتلا به بیماری های روده یا سرطان برای بررسی بیشتر به پزشکان متخصص ارجاع شدند.


او همچنین گفت: 10 هزار نفر از بانوان غربالگری سرطان سینه شدند و در نهایت 21 مورد سرطان سینه و یک مورد سرطان دهانه رحم تشخیص داده شد که بیشتر آنها در مرحله اولیه بود.


دهقانی ادامه داد: پیش از آغاز طرح تحول سلامت نیز برای سه هزار و 400 نفر از زنان و مردان در شهرستان آران و بیدگل جهت مراقبت های میانسالی پرونده تشکیل شد که با آغاز طرح تحول این آمار به 40 هزار نفر رسید.


وی عنوان کرد: به رغم ارائه خدمات ارزنده از سوی دولت تدبیر و امید به مردم آران و بیدگل در حوزه بهداشت و درمان، کاستی هایی نیز در این حوزه وجود دارد که با برطرف کردن آنها رضایتمندی مردم این شهرستان دوچندان خواهد شد.


سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل در ادامه به فعالیت هفت مرکز بهداشتی درمانی، پنج پایگاه، 9 خانه بهداشت و 2 باب بیمارستان در این شهرستان اشاره و تاکید کرد که در شرایط کنونی خدمت رسانی در حوزه سلامت مناسب بوده و هیچ گونه کمبودی از جمله در زمینه دارو وجود ندارد.


به گفته او جمعیت زیر یک سال آران و بیدگل نزدیک به 2 هزار نفر، یک تا پنج سال هشت هزار نفر، نوجوانان 21 هزار نفر، جوانان 18 هزار نفر، میانسالان 45 هزار نفر و تعداد سالمندان نزدیک به 10 هزار نفر است.


جمعیت افزون بر 103 هزار نفری شهرستان آران و بیدگل زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.